Today’s news round-up in Poland

Today’s news round-up in Poland Kalbar/TFN

Start your day with a summary of today’s top stories from Poland’s leading news sites. – Zbigniew Ziobro, the justice minister and leader of Sovereign Poland, a junior member of the governing coalition, is putting pressure on the coalition's dominant party, Law and Justice (PiS), to form a new agreement in preparation for the next election, the newspaper Rzeczpospolita wrote. Ziobro's party wants to run under a common election list with PiS. A failure to agree to do this could mean the party running independently, which could result in it not getting seats in parliament and PiS not securing a majority. The newspaper also writes that Ziobro might use the prosecutor's office to apply unwanted pressure on PiS. – Dominik Tarczynski, an MEP from Law and Justice, the dominant party in the governing coalition, told the state-owned broadcaster that "leftist madness leads to human tragedies and the breakdown of families". Speaking in an interview, the MEP said that the excessive "sexualisation" of children had led to deviancy, and resulted in a situation when "perverts come in and take over the role of the parents". – The newspaper Gazeta Wyborcza wrote that it has a video appearing to confirm a story it ran in April alleging that Anna Morawiecka, the sister of Matuesz Morawiecki, the prime minister, had a fictitious job at the city hall in the south-western town of Trzebnica in 2019. The video shows a journalist interviewing people in the council department Morawiecka apparently worked for. They said they she did not work with them. The paper wrote earlier that she was on the council's pay roll despite having a full-time job in Wroclaw. Morawiecka has denied the allegation, saying that she had a job at the council. – News broadcaster TVN24 wrote that the editor-in-chief of radio station TOK FM has said she was "surprised" by the decision of the National Broadcasting Council to fine it PLN 80,000 (EUR 17,400). The fine stemmed from a TOK FM journalist describing a history book for schools as a "textbook for Hitlerjugend". The council concluded that the journalist's words were an "incitement to hatred". In a statement, Kamila Ceran, the editor-in-chief, rejected the council's claims.