Today’s news round up in Poland

Today’s news round up in Poland Kalbar/TFN

Start your day with a summary of today’s top stories from Poland’s leading news sites. – The newspaper Gazeta Wyborcza continued its coverage of what the future has in store for Jacek Kurski, who was dismissed as head of public broadcaster TVP earlier this month. In a story published on Wednesday it wrote that Kurski may be appointed head of a revised digitisation ministry. The ministry was scrapped a couple of years ago and its revival with Kurski at the head could be seen as a blow to the credibility of Mateusz Morawiecki, the prime minister. Digitisation now falls under the auspice of the Prime Minister’s Office, and TVP, under Kurski, developed a critical stance towards Morawiecki. – More people are losing their jobs, the newspaper Rzeczpospolita reported on Tuesday. Figures cited by the paper said that 12,900 people lost their jobs between the start of the year and the end of July, an increase of 25 percent on the same period last year. The paper wrote that many of the lay-offs were connected with restructuring prompted by the pandemic but now the ill-wind of economic uncertainty caused by rising inflation and the war in Ukraine could push more firms into making people redundant. Despite this the labour market remains strong, the paper wrote, but cooling with the number of jobs on offer decreasing each month. – Public broadcaster TVP ran a story on how Warsaw prosecutors have filed an indictment with a court against Piotr Sz., who has been charged with attacking the driver of an anti-abortion van. According to prosecutors, Piotr Sz., whose full name has been withheld owing to reporting restrictions, "violated the physical integrity" of the driver during the attack and damaged a phone. The attack took place on January 26, this year in Warsaw. – The television news network reported on criticism being levelled at a survey co-financed by the Education Ministry on the lives and opinions of 13-14 year olds. The young teenagers are quizzed on whether homosexuals should hold public office, or if they get drunk, use drugs or watch pornography. TVN24 said the report had come under attack from parents and teachers for apparently being inappropriate and ideological. The organisers of the survey have defended it saying it is anonymous and voluntary.